medjugorje shop 3

Dikasterij za nauk vjere: Poticati samohrane majke na pristup sakramentima

Dikasterij za nauk vjere odgovorio je 13. prosinca 2023. biskupu San Francisca de Macoríse mons. Ramónu Alfredu de la Cruz Balderu iz Dominikanske Republike na pitanje o pristupanju euharistiji samohranih majki, izvijestio je Vatican News.

Pismo je potpisao prefekt kardinal Victor Manuel Fernández nakon audijencije kod pape Franje istoga dana.

U odgovoru se ističe da ženama u toj situaciji, već u teškoćama jer su odabrale život, treba pomoći da pristupe spasonosnoj snazi sakramenata. Samohrane majke koje su odlučile zadržati svoju izvanbračnu djecu ne smije se sprječavati nego poticati da pristupe sakramentima, uči Dikasterij.

Pismo objavljeno na mrežnoj stranici dikasterija, odgovara na zabrinutost dominikanskog biskupa zbog ponašanja nekih žena koje se „uzdržavaju od pričesti zbog straha od rigorizma svećenstva i odgovornih u zajednicama“. Napominje se da „u nekim zemljama svećenici i neki laici učinkovito sprečavaju majke koje su dobile izvanbračno dijete da pristupe sakramentima, čak i da krste svoju djecu“.

Euharistija, Božji odgovor na glad ljudskog srca
U pismu se ističe da je papa Franjo nedavno podsjetio da je „Euharistija Božji odgovor na najdublju glad ljudskog srca, na glad za istinskim životom: u njoj je sam Krist stvarno među nama da nas hrani, tješi i podupire na putu“ (Govor Organizacijskom odboru Nacionalnog euharistijskog kongresa SAD-a, 19. lipnja 2023.). Iz tog razloga, „žene koje su u ovoj situaciji odabrale život i vode vrlo složenu egzistenciju zbog tog izbora, treba poticati da pristupe spasonosnoj i tješiteljskoj snazi sakramenata“.

Hrabrost samohranih majki
U tekstu se napominje da je konkretan slučaj samohranih majki i poteškoće s kojima se one ili njihova djeca susreću u pristupu sakramentima, Sveti Otac već prozvao dok je bio nadbiskup Buenos Airesa: „ima svećenika koji ne krste djecu djevojaka koje žive same jer nisu začete u svetosti braka. To su današnji licemjeri. Oni koji su klerikalizirali Crkvu. Oni koji udaljavaju Božji narod od spasenja. I ta jadna djevojka, koja je mogla vratiti svoje dijete pošiljatelju, ali je imala hrabrosti donijeti ga na svijet, luta od župe do župe da ga krsti“ (Homilija iz rujna 2012.).

Papa Franjo je, navodi se, prepoznao hrabrost tih žena u iznošenju trudnoće: „Znam da nije lako biti samohrana majka, znam da vas ljudi ponekad mogu ružno gledati, ali reći ću vam jednu stvar: ti si hrabra žena jer si uspjela donijeti ove dvije kćeri na svijet. Mogla si ih ubiti dok su bile u tvojoj utrobi, ali poštovala si život, poštovala si život koji si imala u sebi i Bog će te nagraditi za ovo, nagrađuje te. Ne stidi se, hodi uzdignute glave: ‚Ja nisam ubila svoje kćeri, donijela sam ih na svijet!‘ Čestitam ti i neka te Bog blagoslovi“ (Videokonferencijski prijenos BBC-ja, 4. rujna 2015.).

Biti neudata majka ne sprečava pristup Euharistiji
„U tom se smislu u mjesnoj Crkvi mora pastoralno raditi da bi se jasno pokazalo da činjenica što je netko neudata majka ne sprječava pristup Euharistiji. Kao i svim drugim kršćanima, sakramentalna ispovijed počinjenih grijeha omogućuje im pristupanje pričesti. Crkvena zajednica također mora cijeniti činjenicu da su one žene koje su prihvatile i obranile dar života koji su nosile u svojoj utrobi i koje se svakodnevno bore za odgoj svoje djece“, piše u odgovoru dikasterija.

Svakako postoje teške situacije „koje je potrebno razlučiti i pastoralno pratiti. Može se dogoditi da neke od tih majki, s obzirom na krhkost svoje situacije, ponekad pribjegnu prodaji svojih tijela da bi uzdržavale obitelj. Kršćanska zajednica pozvana je učiniti sve što je moguće da im pomogne izbjeći ovaj vrlo ozbiljan rizik, umjesto da ih oštro osuđuje“, dodaje se.

Logika suosjećanja
Iz tog razloga, „pastiri moraju vjernicima, kojima izlažu puni ideal evanđelja i crkveni nauk, također pomoći usvojiti stav suosjećanja prema krhkim osobama i da izbjegavaju njihovo proganjanje ili previše oštre i brzoplete sudove“ (Amoris Laetitia, 308).

Često se, komentirajući biblijsku epizodu o ženi preljubnici (Iv 8, 1 – 11), ističe završna rečenica: „Ne griješi više“, piše nadalje. Naravno, „Isus nas uvijek poziva da promijenimo svoj život, da vjernije odgovorimo Božjoj volji, da živimo dostojanstvenije. Međutim, ovaj izraz ne predstavlja središnju poruku ovog evanđeoskog odlomka, koja je jednostavno poziv na spoznaju da nitko ne može prvi baciti kamen“.

Zato papa Franjo, govoreći o majkama koje moraju same odgajati svoju djecu, podsjeća da „u teškim situacijama koje doživljavaju najpotrebitiji, Crkva mora biti posebno brižna oko razumijevanja, tješenja i prihvaćanja, izbjegavajući nametanje niza pravila kao da su kamenje, čime se može postići samo to da se osjećaju osuđeno i napušteno baš od te Majke koja je pozvana donijeti im Božje milosrđe“ (Amoris laetitia, 49).

Muški šovinistički i diktatorski stavovi
Kardinal Fernández također podsjeća na ono što je Papa rekao u poruci Biskupskoj sinodi o ženskom i majčinskom licu Crkve, osuđujući „šovinističke i diktatorske stavove onih službenika koji pretjeruju u svojoj službi i maltretiraju Božji narod“ (Govor Biskupskoj sinodi, 25. listopada 2023.).

„Na vama je da osigurate da se takvo ponašanje ne događa u vašoj mjesnoj Crkvi“, zaključuje u odgovoru mons. Balderi, prenosi Vatican News.

Zanima te i ovo?